Mina hjältar - Baba och Krokohannes

Hallå alla busiga troll!

Nu ska jag, efter begäran, berätta om något som hände i somras. Så luta dig tillbaka i stolen och ställ fram lite kosttillskott i en skål, så börjar vi.


När jag åkte ifrån min lägenhet i somras (för att bege mig hem till Lysekil) ville jag vara lite klok, ekonomisk och miljövänlig. Därför slog jag av alla förgreningssladdar, stängde av standby-läget på stereon och vred ner kylen. Eftersom det fanns lite prylar kvar i kylen valde jag att slänga en del och låta resten (typ hemmagjord sylt) bo hos min granne tills jag kom tillbaka.
"Sådär, ja" sa jag med ordentlig röst till mig när jag skulle åka till västkusten.
"Nu klarar den sig nog ett tag själv"
Men det var något som jag hade glömt, något riktigt klantigt. För när man stänger av kylen, stänger man automatiskt också av frysen, men det hade ju förstås helt gått ur mitt huvud. Ni kan ju ana konsekvenserna.

Drygt två månader efter att jag lämnat lägenheten skulle Baba och hans bror Krokohannes (som för övrigt har en manisk relation till choklad) åka upp till amerikanska ambassaden i Stockholm för att fixa lite visumgrejer. Av den anledningen fick de låna min lya under sin vistelse i hufvudstaden. När de tagit sig till min lägenhet skickar Krokohannes ett mms där det står "Framme" och så är det en bild på min lägenhet. En liten stund senare kommer ett nytt meddelande: "Det luktar vidrigt här". Jaha, tänker jag och blir konfunderad. "Jag tog ju ut alla grejer ur kylen" .
Några minuter senare plingar det till i telefonen - igen. Den här gången är det ett mms med texten: "Vi har hittat källan till stanken". Det är också en bild på ett paket Mamma Scans köttbullar. Det är dock svårt att se att det verkligen är köttbullar, för det som mest upptar paketet är en gul, rinnande sörja. (Jag blir lite sugen, det är ju ändå köttbullar.) 
Ytterligare en liten stund efter att jag fått det meddelandet kommer ett fjärde mms med texten "kyckling" och en bild på några kycklingbitar i grönbrun sås. (Jag blir osugen.)
Baba och Krokohannes väljer att ta fajten. De städar upp skiten och vädrar ur frysen så gott det går.
Nu luktar den bara lite fisk.


Det här var historien om två av mina hjältar - Krokohannes och Baba. Varje dag dyker det upp nya hjältar som hjälper till i vardagen.
Världen behöver hjältar.
Är du en hjälte?
Jag är en mjälte.



Om ni kanske kommer ihåg så var The Connells '74-'75 dagens låt i söndags. Jag beskrev att någon i kommentarfältet på youtube hade skrivit: "74 75 was my former weight..."
Jag vägde mig i helgen och kom att tänka på att min vikt också kan knytas an till en låttext. För om jag någon gång går upp i vikt kan jag alltid nynna på Ulf Lundells Sextisju, sextisju                              (ja, det stavas så)
Lite kul ändå. Jag skrattade lite.



Dagens sked:

Professor Balthazar skedar några hits från 1996



Dagens låt:

Red hot chili peppers - Aeroplane


Det är ju tema 90-tal sedan i söndags och nu har vi dykt ner på 1995. Efter mästerverket "Blood sugar sex magik"  1991 och innan försäljningssuccén "Californication" 1999 släppte Red hot chili peppers "One hot minute" (det fanns några samlingsalbum däremellan också). Man kan ju undra vad som egentligen hände. John Frusciante var utbytt till förmån för tidigare Jane's Addiction-medlemmen Dave Navarro. Resultatet blev föga uppmuntrande, med tanke på bandets egentligen kapacitet. Här kommer Aeroplane, som är största singeln från skivan. Den duger väl, i alla fall.



Krångla

// Hansolof

Kommentarer
Postat av: Baba

Kan vara din finaste bloggartikel du någonsin skrivit. Du är en fin människa och du är förlåten för detta fatala misstag ;) Kan bli en liten fin julklapp från US and A som har en vibrerande funktion(nej det är inte en sexleksak). Sug på den karamellen :)

2008-10-16 @ 04:05:21
Postat av: Hasse

Jag kan inte sitta still - så nyfiken är jag.

2008-10-16 @ 11:11:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0