Jag köper aldrig ut

Gick ner och handlade på Pulsen, affären, alldeles nyss. På vägen ner möttes jag av ett mixat tjej- och killgäng. Eftersom gänget inkluderade en moppe antog jag att de var någonstans i 15-årsåldern. Just som jag gick förbi sa en av dem:
"Ursäkta"
"Ja?"
"Är du över 18?"
Jag var redo att dra fram en kniv ur bakfickan, vifta vilt med den i luften och vråla: "HALLÅ, JAG ÄR 22!! SER EN 17-ÅRING SÅHÄR MOGEN UT, VA, VA?"
Lyckligtvis hann det inte gå så långt, utan gänget (och framför allt tjejen som förde talan) verkade dra slutsatsen att jag nog inte kunde vara "bara" två år äldre än dem, så hon fortsatte:
"Vill du köpa ut cigg åt oss?"
"Nej", tänkte jag. Ständigt denna fråga. Det är andra gången den här hösten någon ber mig köpa ut. Jag funderade ett tag vad jag skulle svara och började under den tiden svamla något om mina kompisar, men sen kom jag på att jag faktiskt hade en nödlösning i den här situationen.
"Nej, jag gör inte det längre. Har blivit tagen av polisen" svarade jag rutinerat.
"Mäh, det är ju inga snutar ute nu", sa en av killarna tufft, men eftersom jag var så mycket större än folket i det där gänget blev jag inte rädd. Istället fortsatte jag att bre på min vita lögn.
"Jag har till och med blivit tagen två gånger" hävde jag ur mig och höll upp två fingrar. Om jag inte såg fel så ryggade några mindre framstående i gänget tillbaka som om de tänkte "Oj, den här killen har varit med ett tag"
Hur som helst slutade konversationen där genom att någon i gänget sa:
"Nänä, då"
Jag gick vidare.

Jag tycker verkligen inte att det är ok att köpa ut åt folk. Enda gången jag köpt ut var när jag var 20 och mina kompisar var 19 och vi skulle ha lite vin till vår sofistikerade nyårsmiddag.
Men när jag gick där, vidare mot Pulsen, tänkte jag att det ändå hade varit lite coolt om jag funnit mig i att köpa ut åt moppegänget. Då skulle jag komma utsrpingandes med typ tio cigarett-paket och slänga dem som ett godisregn och utropa "Wööööhöö, här kommer jag med cigg" och bli hjälte och nästan lite gangleader bland 15-åringar.

Sen kom jag på att jag nog ändå hade gjort rätt. Jag kände mig som en fin människa.



Dagens sked:
(Dagens sked är levererad från Fabian Lundgren, en gammal Lysekilsbekanting tillika bloggkollega, som skrev den här skeden på min wall på Fejjan. Jag blev så till mig att jag var tvungen att köra den här på bloggen)

Malou von Sivers skedar en hektar regnskog

Det kallar jag kvalitetssked!

Fick för övrigt en fråga på vad det här med "Dagens sked" går ut på. Förklaring:
Dagens sked är ett inslag som syftar till att beskriva två personer som skedar, ni vet sovställningen där den ena ligger med magen mot den andras rygg. Det handlar helt enkelt om att fantisera ihop ett antal personer och saker som skulle kunna tänkas skeda ihop. Sedan tänker man lite på hur tokigt det kunde se ut och så skrattar man. Svårare än så är det inte.
(Det krävs en smula sjuk humor för att fatta)



Dagens låt:

The Isley brothers - Shout!


Isley brothers har smäktat med sex Billboard-placering under sex decennier i rad. Visserligen under ganska olika konstellationer, men det är förstås ändå riktigt imponerande. Här är Shout! från 1959, den allra första hiten.



Fredag

// Jolly Bob

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0