Advent och EM-lottning

En synnerligen trefvlig och fridfull första advent önskar jag er kära läsa. Medan mörkret sänker sig över den tysta förorten som ett kallt men småmysigt täcke, kommer jag som en liten lykta och strävar efter att lysa upp er tillvaro. Och hur skall jag göra det? Jo, med lite sköna analyser av EM-lottningen, förstås!

Sverige hamnade i Grupp D tillsammans med Grekland, Spanien och Ryssland. En helt okej lottning - det kunde ha varit både bättre och sämre.

I Grupp A hade Sverige fått tampas mot Portugal, Schweiz och Turkiet. Portugiserna (som ju Sverige senare ska möta i VM-kvalet) hade blivit svåra att knäcka, med sina individuellt duktiga spelare. Turkiet brukar inte vara någon omöjlighet för Sverige, men det var ett tag sedan för Sverige, och det har varit en del tur för de blågula tidigare. Schweiz hade inte varit någon höjdare att möta enligt mig. Schweiz har ett landslag, vars styrka är i stil med Sveriges - bra organisation. Hemmaplan på det, och ett heltufft möte är att vänta. Nej, hellre Grupp D, då.

Grupp B är den enda Grupp som jag möjligen hellre hade hamnat i. Tyskland hade förstås blivit väldigt svårt, men mot både Polen och Österrike borde Sverige ha vunnit.

TUR var det i alla fall att Sverige inte hamnade i Grupp C. Där hade de ställts mot Holland, Rumänien och Frankrike. Förklaring öfverdrifven.

Nu hamnade Sverige i Grupp D. Spanien känner vi ju till sedan innan, och har Sverige en bra dag kan det nog bli i alla fall en poäng. Grekland är regerande mästare, men av den anledningen är de inte omöjliga. Senast lagen möttes, 2003, förlorade Sverige på hemmaplan med 2-1. Men nu är det mästerskap, och Sverige har väl, får man tycka, aningen bättre spelare och aningen bättre lag. Ryssland är faktiskt före SverigeFIFA:s världsranking, men det är inte mycket att gå efter. Jag tror i alla fall att Ryssland kommer att få minst poäng i gruppen.
Vad gäller spelordningen, ser det nästan perfekt ut. Sverige inleder mot Grekland, spelar sedan mot Spanien och ställs till sist mot Ryssland. Ett inte helt omöjligt scenario är att Sverige vinner, eller spelar oavgjort mot Grekland, förlorar mot Spanien, och sedan har en måstematch mot Ryssland.


Ojojoj, det var en utförlig rapport från en rörig hjärna. Min hjärna alltså. Men, anledningen att i alla fall jag hellre hade sett Sverige i Grupp B, är att ett eventuellt slutspel hade varit lite lättare. Om Sverige nu går vidare ställs de mot någon i Grupp C, vilket troligtvis leder till ond bråd död. Hellre då Tjeckien eller Portugal från Grupp A.

Jag bör påpeka att du har varit riktigt duktig om du tagit dig igenom ovanstående. Inte ens jag själv orkade korrläsa allt.



Dagens låt:

Hello Saferide - My best friend


- Jag tycker att det är lite lustigt att Hello Saferide och Säkert! faktiskt är samma person. Både röst och utseende är inte helt likt mellan de båda artisterna. Nåväl, många med mig undrar nog när Hello Saferide kommer tillbaka.

Dagens jullåt:

Billy Idol - Jingle bell rock

http://www.youtube.com/watch?v=MbOh-dFE3N0

- Kunde tyvärr inte lägga upp videon här på bloggen, men kika gärna på den via länken ovan. Ni ser en inte alltför hipp Billy Idol sjunga julgodingen Jingle bell rock.



Trevlig söndag.

// Hans Larson

Kommentarer
Postat av: Emma

ha en mysig kväll! =)

2007-12-02 @ 16:57:11
URL: http://thabojan.blogg.se
Postat av: Hasse

Säger Emma vem? Detsamma iaf

2007-12-02 @ 19:21:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0