Ugglas blogg

En skön liknelse på Ugglas blogg:  

   "Har ni tänkt på att Bob Dylan är lite som ryska dockor. Den stora dockan är självaste Bob. När man öppnar   honom hittar man en lite mindre docka och det är Bruce Springsten. Öppnar man sedan Bruce så hittar man Ulf Lundell och inne i Uffe finns en jättegullig liten Lars Winnerbäck. Där tror man att det är slut men så tittar man extra noga och längst där inne ramlar det ut en yttepytteliten figur. Moneybrother. Han sjunger dessutom på engelska så cirkeln är liksom sluten."
www.magnusuggla.nu


(Fast: Är Moneybrother speciellt lik Winnerbäck?)

Kommentarer
Postat av: karldavid

Mmmm... Det var ju jag som tipsade dig om ovanstående.
Vad får man för cred för de? Ingen! Lungt...

Vad gäller liknelsen så tycker jag docka 2-3-4 är supergivna och är en liknelse som nog slagit de flest. Lundell en svensk Springsteen till 95% och Winnerbäck en yngre Lundell som levt ett lite nyktrare liv. Steget Dylan-Springsteen kanske alla tycker är självklart, och Springsteen lovordades av många i början av sin karriär som "den nya dylan". Men hur lika är de egentligen? Mina två absoluta favorit artister och enligt mig så är väl inte likheterna direkt överväldigande! utan mer så att paralellerna dragits i brist på andra liknelser. för när springsteen kom var han någonting, om inte nytt, så iaf någonting eget, precis som dylan va/blev! Dessa två herrar saknar helt motsvarigheter i musikvärlden, men överdrivet lika, njaää...

Viktigt att påpeka tycker jag också är att alla dessa artister är starka nog att stå på egna ben med
sitt egna sound och ska inte behöva höra att de är några "kopior". De har alla någonting som är unikt i sig själva mer än att de är lik någon annan artist tycker jag!

SLUT


vad gäller moneybrother så skulle jag väl kunna tänka mig att se honom som en liten mix av alla de lite större dockorna, uggla behöver ju inte mena att han bara är en "mindre" winnerbäck. för som du sa för några veckor sedan så hittar man tex lite springsteen influenser i moneybroter.

2007-11-28 @ 11:30:18
Postat av: Hasse

Ord och inga visor.
Nej, Springsteen och Dylan är inte speciellt lika tycker inte jag heller. Springsteen har lite mer tryck och Dylan lite mer visa.
Men du har ordet.

TRue med Moneybrother och Springsteen.

2007-11-28 @ 18:01:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0