Tuffa tider

Jag har funderat på en grej. Nästan alla ord som mer eller mindre är synonyma med ordet tuff, har också en negativ betydelse. Just ordet tuff har ju för det första även det en annan innebörd. Man kan ha en tuff tid, till exempel, vilket syftar till att det varit svårt. Fler exempel:

Grym - kan man ju vara på två sätt. Är man grym på fotboll betyder det att man är duktig, men om man är grym i allmänhet är man istället skoningslös.
Fräck - betyder ju att man är tuff eller utstickande på annat sätt. Även ett skämt kan ju dock vara fräckt och man är också fräck om man till exempel tränger sig före i kön.
Häftig - har en negativ betydelse. Om man gör något häftigt gör man det lite vårdslöst och slarvigt.
Frän - är ett underskattat ord som sällan används längre. Men visst har man hört det i någon sorts uppmuntrade meningar? Och man har också hört det om till exempel lukter, som kan vara fräna och därmed stickande. Positiv och negativ betydelse.
Hård - kan till exempel en snubbe med skinnjacka och cigg i käften vara. Men även en lärare på 40-talet kunde vara hård och utdela smisk till olydiga.

Det var alltså hela sex ord som alla har en negativ betydelse. Bland de ord som är hyfsat synonyma med tuff och inte har någon sådan innebörd hittar vi ball cool och fräsig (när hörde du någon senast säga fräsig?). Cool, kommer ju från engelskan, så egentligen kommer jag bara på två ord på svenska (som är synonyma med tuff) som inte har en negativ betydelse. Man kan ju undra varför? Är det för att det helt enkelt uppfattas som coolt att vara lite farlig och stygg. Vad vet jag.

Det var bara en liten tanke.



Whatever.
Nu ska ni få höra en sak. Rykten om bloggen tycks ha spridit sig och några läsare verkar redan ha hittat hit. Välkomna!
Det är lite lustigt, för när jag - mest i brist på annat - loggat in på bloggen och tittat på statistiken under den tiden jag bloggat, finner jag att någon har öppnat min bloggsida varje dag. Det må vara någon sorts sympatisiffror från blogg.se, men det betvivlar jag. Ibland har till och med 4-5 personer läst bloggen, fast den inte ens varit aktiv. Jag gillar sånt. Jag gillar folk som inte ger upp. I och för sig kanske det inte berodde på att den personen var sjukt sugen på att läsa bloggen, utan på att den hade sajten som startsida eller något (vad vet jag). Men det känns fint ändå. Du som gjorde detta får gärna tillkännage dig och motivera varför du gjort som du gjort, så kanske det blir ett litet hyllningsinlägg.

Nu ska jag se Arsenal - Newcastle. Det är stor risk att Gunners torskar, så jag vet egentligen inte om jag vågar titta. Men jag är en man med stort mod.



Dagens låt:

Tony Orlando & Dawn - Tie a yellow ribbon round the old oak tree


Ett härligt, klassiskt amerikanskt stycke som jag föreställer mig att alla vemodiga marinsoldater lyssnar på i staterna. En låt som det gjorts många covers på, men det med all rätt. Här kommer dock originalet med Tony Orlando och Dawn från 1973 (notera att jag ovan gjort ett coolt &-tecken istället för att skriva "och"). Lyssna på texten, den är allt bra fin.
Mer info om sången finns på källan till all kunskap:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tie_a_Yellow_Ribbon_Round_the_Old_Oak_Tree

Ha en fortsatt trevlig helg!

// Hasse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0