Alla dessa fjärdedelsryssar

Över till avdelning "Hans retar sig på småsaker" Varsågoda!

Finns det något jag stör mig på så är det när folk påstår att de är typ "fjärdedelsryssar" för att deras farmor kommer ifrån Ryssland, eller att de är "halvtyskar" för att någon av deras föräldrar kommer därifrån. Ni vet hur det är. Om till exempel Estland kommer upp i ett samtal, så måste någon alltid säga "Jag är minsann fjärdedelsbalt, för min numera avlidna mormor var född där"
Okej jättekul för dig. Ja, lite kul är det ju faktiskt, men jag kan inte riktigt låta bli att tänka närmare på detta.
Flukta in detta exempel.

Föreställ dig att du har en farfar från Island och att du har en farmor från Danmark.
Under 40-talet träffades dessa två i Tyskland, där de bosatte sig och sedermera producerade vad som skulle bli din pappa. Din pappa är alltså tysk.
Samtidigt kommer din morfar från Norge, medan din mormor är från Finland (dina far- och morföräldrar kommer alltså från alla de nordiska länderna - utom Sverige). Under finska vinterkriget 1940 råkade din norska morfar träffa på din utsatta finska mormor och han hjälpte henne att fly till Ryssland (fråga mig inte varför). Där gifte de sig, fortplantade sig, varpå din mamma föddes.
Så.
Vad är nu ditt ursprung?
Din farfar är från Island = du är fjärdedelsislänning
Din farmor är från Danmark = du är fjärdedelsdansk
Din morfar är från Norge = du är fjärdedelsnorsk
Din mormor är från Finland = du är fjärdedelsfinsk
Lägger vi ihop alla dessa fjärdedelar får vi fyra fjärdedelar, alltså en hel. Det betyder att det inte finns några delar kvar till dina föräldrars ursprung. Du är följdaktligen noll procent tysk och du är noll procent ryss. Lite konstigt, med tanke på att det är därifrån dina föräldrar kommer.
Allra konstigast är att även om du bortser från dina far- och morföräldrars ursprung och istället räknar dig som halvryss och halvtysk, så är du NOLL PROCENT SVENSK.
Du har alltså noll procent svenskt blod som flyter runt i dina ådror, trots att du är född och uppväxt i landet.

Asså, jag vet, det är intrikat och töntigt, men jag har lite rätt.
Och ni vet det.


En skön bild:


Det är ändå något med Flemington.



Dagens sked:

En mjölig deg skedar F dur



Dagens låt:

Damien Rice - The blower's daughter


I måndags frågade Gonz mig och Snerik om vi hade hört Damien Rice och framförallt om vi hade hört The Blower's daughter. Jag mobbade Gonz och sa typ:
"Mäh, IDIOT, klart vi haaaaaaaaar. Den låten är ju aaaaaasgammal"
Jag hade själv en ganska hård fling med den låten typ 2005 och redan då var den typ två år gammal. Alltså tänkte jag att alla borde ha hört den.
Hur som helst fick jag lite dåligt samvete för att jag drygat mig lite mot Gonkan, så jag försökte på ett naturligt sätt ta tillbaka det. För det är ju en bra låt. Och det är inte hans fel att han inte har hört den innan. Förlåt Gonkur.



Gunners ikväll.

// Hans O. Larson

Kommentarer
Postat av: Julia

Jag gillar att mamman blir rysk nár hon ár fódd i Frankrike - allt fór att vara petig. Ha en trevlig afton

2008-11-06 @ 00:12:06
URL: http://juliahmandersson.blogspot.com
Postat av: Hasse

Oj, självklart ska detta ändras!

2008-11-06 @ 10:58:14
Postat av: Anna

Ja, väl talat för sakens skull, såvida man resonerar runt begreppet människa som något annat än ett antal delar som tillsammans blir hundra procent. Hur många procent är någon pappa och hur många procent är någon diktator?



Å andra sidan får väl de som hänvisar till sitt ursprung i hela och halva delar skylle sig själva. Det är ju skönare än tala om karaktärsuttryck, typ



"Vänta, nu jag har en kroatiskt kåt stund" eller "Den isländske pedanten i mig vill komma till tals"



Vad långt det blev. Jag tror att jag gör en kommentar 2nd edition här ovan också.

2008-11-06 @ 16:31:03
Postat av: Anna

Vem bryr sig? (Heja Gonz)

2008-11-06 @ 16:31:59
Postat av: Erik

Dålig låt.

2008-11-06 @ 17:46:22
URL: http://www.eriksvedang.com
Postat av: Hasse

Jag fattade inte.



Låten är bra.

2008-11-06 @ 18:39:15
Postat av: Fille

Jag tycker att dina studier bör accepteras eftersom detta troligtvis kan leda till en minskning av eventuell rasism.

2008-11-06 @ 23:48:40
URL: http://flipsi.blogg.se/
Postat av: Hasse

That's what I'm talking about!

2008-11-07 @ 12:29:53
Postat av: Baba

Till viss del så håller jag med dig. Men det kan även skapa en känsla av sammanhållning om man vet att man inte är "helSvensk". Tänk om man istället kunde få folk att inse att vi alla mer eller mindre kommer från ett annat land och att vi alla har samma människovärde?

Jag antar att du grundar detta inlägg på mig då min morfar var från Ryssland och jag således gillar å påpeka att jag är en fjärdedels ryss.

Anar jag en viss avundsjuka herr Larson?

Hursomhelst det får i allafall mig att inse att det inte spelar någon roll vartifrån man kommer utan hur vi själva är.

Sedan är det alltid skoj å veta att man har släkt i andra delar av världen!

Hmm Porr

2008-11-07 @ 18:10:17
Postat av: Hasse

Typiskt dig att göra någon typ av moralpredikan.



Men nej, jag är inte speciellt avundsjuk på Kämärä-släkten faktiskt. Även om den är fin.

2008-11-08 @ 23:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0