Coldplay ikväll

På onsdag nästa vecka har vi seminarium i skolan. Jag och Karldavid* pratade lite igår om hur man skulle hinna läsa alla de tråkiga 150 engelska sidorna om ekologi (som seminariet behandlar) tills dess. Det går nämligen inte fort att läsa i den boken. Jag sa till KD att tiden helt plötsligt började bli lite knapp. Karldavid höll med och sa:
"Ja, imorgon är det ju Coldplay för dig och på fredag är det fredag, på lördag är det lördag och på söndag är det söndag. Så det är egentligen bara måndag och tisdag kvar"
Skön motivering, tyckte jag.



* Jag har kommit på ett nytt smeknamn till Karldavid: Min lilla kråksång



Dagens låtar:

Coldplay - Sparks


En av mina absoluta favvisar med Kallspel. Ungefär noll procents chans att de spelar den ikväll.

Coldplay - For you


Förmodligen ännu mindre chans att de spelar den här. Men ett b-spår som heter duga.

Coldplay - Lovers in Japan


Här har vi dock en låt som lär komma. Det har ju dillats mycket om huruvida nya skivan är bra eller inte. Vissa experter säger att det är Coldplays bästa hittills och andra menar att det är det sämsta. Personligen var jag ganska skeptisk i början och tyckte att albumet var lite uppblåst (ungefär som en opåläst feminist), men ju mer man lyssnar desto mer sjunker det in. Bra intentioner och omsorgsfull och välgjord rock, men inte något fulländat. Hade de lyckats helt med sin idé att mixa och väva ihop sin musik på det här sättet kunde det blivit ett mästerverk. Bättre än X&Y, i närheten av A rush of blood..., men inte så finstämd och följsam som Parachutes, min egen favorit. Såja, nu fick ni en klåpares recension.

Coldplay - Fix you


Tydligen sket Coldplay i Fix you på sin turnépremiär. Vilken chock! Igår lirade de den i alla fall i Globen och jag vågar inte tänka på vad som skulle hända om det inte drog den idag. Helst ska den komma i slutet och inte i mitten som den tydligen gjorde igår. Det här är en sjukligt bra livelåt och när jag hörde den i Globen förra gången, 2005, trodde jag att hela den vita kulan skulle rulla iväg mot Gullmarsplan och sedan mosa halva Södermalm.



Rök.

// Hasse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0