Grillsyndromet

Det där med män och grillar. Jag har aldrig riktigt fattat grejen. När det kommer till grillar ska alltid alla snubbar visa sig på styva linan. Ni vet hur det är. Det är någon typ av statusgrej att få sköta en grill.
"Åh, vad duktig du är Micke, du har på lagom med tändvätska som låtit ligga och dra sig in i kolet under 45 minuter och nu grillar du jättebra. Så bra kan ingen tjej grilla"
När det däremot kommer till vanlig matlagning är det inte alls lika angeläget. Visst, matlagning har blivit lite mer mansgöra de senaste 50 åren, men det är inte i närheten så mycket manligt som grillning.
"Hej jag personifierar toppen av manlighet. Jag snusar, tar 150 i bänkpress, ser på ishockey, misshandlar min fru, dricker öl och dessutom GRILLAR jag"
Själv är jag inte så bra på att grilla. När jag fyllde 21 år hade jag någon typ av kalas och där hade jag tänkt mig lite grillning. Egentligen har jag aldrig fått tillfälle att helt ensam stå vid grillen, men nu var det alltså tid. Det blev nästan fiasko. Jag hade aldrig reflekterat över grillandets ädla konst och det blev ingen riktig fart på glöden. Till sist stod det mat på bordet, visst, men det var långt ifrån världsklass. Dessutom skulle kalasgästerna förstås påpeka är det där nog inte var den allra bästa grillmat de sett.
   Min syster skulle grilla lite med sina kompisar i somras. Tyvärr gjorde hon misstaget att bjuda in killar. Det dröjde inte länge innan de hängde runt grillen och skulle ge min syster tips och tillrättavsiningar, trots att grillen gick som smort.
   Och så är det förstås själva intresset för just grillen. Min pappa renoverade vår fallfärdiga gamla grill i somras och ungefär 20 gånger tvingade han oss andra i familjen att gå ut och titta på hans fina verk. Och han är långt ifrån någon grillnörd. Än värre är det då med alla de som köper grillar för 10 000 spänn och grillar typ tio gånger på ett år.

Jag fattar inte vad det här kommer ifrån. Det är nog det där med eld. Det är lite coolt med eld. Man kan bränna sig. Det är farligt. Och därmed manligt. Men spisar och ugnar, det är inte manligt inte. Tur att jag aldrig blivit så värst mycket man.




Skalken under mitt 21 års-kalas där jag grillade. Hittade inga fina bilder på mig och grillen.
Pling! Personupplysning:
SKALKEN
Min starkaste kompis. Har tagit 115 kilo i bänk. Är prästson. Raggar mycket. Har ett blont krulligt hår som folk brukar vilja ta på. Ska kanske läsa till läkare. Är duktig på gitarr och var länge sångare i mättallbandet Axiom. Brukar bara hota de dumma med stryk. Brukar vara föremål för de flesta bus. Har allt för ofta på sig keps, fast han har så fint hår. Har en autograf av Eric Lindros.



Dagens låt:

KC and The Sunshine Band - Get down tonight


- Visst var den här låten med i någon chipsreklam, typ OLW eller Estrella? Det här är i alla fall KC and The Sunshine band, som var en av de största discogrupperna på 70-talet. Bland övriga kända låtar märks bland annat "That's the way (I like it)".
Spana in den oseriöst snygga dansen från blåssektionen.



Nu ska jag gå ut och inte grilla.

/Hans O. Larson

Kommentarer
Postat av: Anna

imorse var det här ett ganska trött och lamt "öh, jag skulle ju säga en grej." "vad?" "om att grilla. äh, jag tar det i bloggen" och jag tänkte mig en notis knappt större än en ärta. tanken på att du funderade på att säga det här i förbifarten när jag hade ena foten utanför dörren är rolig.

2008-09-05 @ 17:53:53
URL: http://badguyfallsinpoop.blogg.se/
Postat av: Anna

och andra roliga saker är till exempel Simon Svensson och den här texten. poäng till alla lagen.

2008-09-05 @ 17:57:22
Postat av: Hasse

JAg hade kunnat göra det kortare då. Och jag hade pratat väldigt fort.

2008-09-05 @ 19:38:57
Postat av: Fabian

Länge leve Greger, grill or not!

2008-09-06 @ 14:30:44
URL: http://fabianrex.blogspot.com
Postat av: Hasse

Antar det...

2008-09-06 @ 14:39:05
Postat av: PW

HAR SKALKEN AUTOGRAF AV ERIC LINDROS, DEN GAMLE SVENSKÄTTLINGEN?!?!?!?!?!? HAAAAAAARE!

2008-09-19 @ 13:47:43
Postat av: Hasse

Klart han har! Han är ju Skalken!

2008-09-19 @ 15:48:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0