Konserthuset i Västerås

Hallå alla bloggisar! Har lite dåligt samvete för att jag uppdaterat så lite på sistone, men jag tror och hoppas att det blir ändring nu.

Okej, dax (med x) för en liten helguppdatering från allt rejv i Köping.
Helgens riktiga överraskning ägde rum igår. Snerik och Gamle Gonzberga drog hem från Köping, men jag stannade kvar för lite intimitet med Kråkan (a.k.a. Karldavid). När vi kom hem från lunch på Mackedonkan vid halv sex-tiden ringde Kråkans polare och sa att han hade fyra biljett till Ulf Lundell. Gratis! Om två timmar! Och jag och Kråkan var invited!
Så det var inte så mycket att tveka över. Vi mummade upp oss minimaliskt och skuttade in i Kråkans gamla (eller egentligen ganska nya) Clio och körde de knappa fyra milen till konserthuset i Västerås.

Vi ska reda ut det här. Jag är absolut inget hardcore Uffe-fan egentligen. Men eftersom några kompisar lyssnar ganska febrilt får man liksom hänga med. Dessutom har man ju hört Lundell sedan barnsben. Men det sjukaste är att jag ska på Lundell i Örebro i oktober OCKSÅ, eftersom Axel mer eller mindre tvingat med mig. Med andra ord blir det två Lundellisar på en vinter - något som jag egentligen inte riktigt förtjänar.
Jag kan hur som harfver inte riktigt göra någon riktigt rutinerad utvärdering av konserten igår. Men jag ska försöka. För Kråkan vill läsa:

Lundell kom in på scenen vid 19.30 och körde en handfull låtar unplugged. Därefter kom ett femmannaband in på scenen och körde elektrisk med Uffe. Totalt höll den gamle räven på i nästan 3 timmar. Ryktena om hans långa spelningar visade sig vara sanna.
Den elektriska delen var bäst, även om akustiskt är speciellt, eftersom det är just... akustiskt. De flesta låtar var omarrangerade, och personligen gillade jag Folket bygger landet, Skaka på dom och Förlorad värld. Bland de akustiska var Kär och galen bra.
Annars var mellansnacket allmänt skönt. Ganska lösryckt, böljigt och osammanhängande, men ändå så Ulf Lundell. Eller just därför så Ulf Lundell, antagligen.
Sittplats på Ulf Lundell i Västerås är inte helt fel. Det var rivigt och stillsamt på samma gång. Och Uffe är ju Uffe.



Dagens sked:

Han som står med kepa och turkosaktig jacka bakom staketet i Sommar och sol-videon i Hajk skedar en sork


Jag snackar alltså om killen som står bredvid en snubbe i solbrillor bakom staketet. Han är med efter typ 0:48 och 1:53.



Dagens låt:

Ulf Lundell - Folket bygger landet


Vi måste förstås ha med lite Lundell. Här kommer en av höjdpunkterna från konserten.



Ånglok

// Hasse Larson

Kommentarer
Postat av: Anna

otroligt rolig sked.

2008-09-30 @ 13:12:44
Postat av: Joel

Två grejer...



Jag har missat detta med "sked", va e det för roligt med det?



Jävlar vilket bra Youtubeklipp med Yellow live i Globen, snacka om rysningar!

2008-10-03 @ 18:30:22
Postat av: Hasse

Tja Billy!

Yellow i Globen var grymt.



Och till skedarna: Dagens sked är ett inslag som syftar till att beskriva två personer som skedar, du vet sovställningen där den ena ligger med magen mot den andras rygg. Det handlar helt enkelt om att fantisera ihop ett antal personer och saker som skulle kunna tänkas skeda ihop. Sedan tänker man lite på hur tokigt det kunde se ut och så skrattar man. Svårare än så är det inte.

(Det krävs en smula sjuk humor för att fatta)

2008-10-03 @ 18:58:54
Postat av: Johanna

Hej Herr H,

Jag har lite festivalinfo till dig. För två dagar sedan tillbringade jag och mina vänner lite för mkt tid i en kö. Vi började tramsa runt och efter ett tag stod vi och högljutt snackade ner Sverige och alla fula svenskar. Oturligt nog stod det ett gäng svenskor precis bredvid oss. Det höll på att sluta illa... MEN istället blev vi riktigt förtjusta i varandra och fördrev kötiden med snällt snack istället. Du kanske undrar varför just du vill veta detta? Två av tjejerna kom från Lysekil och ja, de vet vem du är.



Ha det bra!

2008-10-19 @ 23:38:10
Postat av: Hasse

Vad hette de då?

2008-10-20 @ 00:05:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0