En toppendag

Som jag tidigare nämnt har Tintin nyligen fyllt 80 år (igår officiellt, men egentligen 4 januari). Igår var jag på Kulturhuset på ett litet "firande". Det var filmvisning med världens första Tintin-långfilm genom tiderna, en dockfilm från 1947.
Det låter säkert skittråkigt, men denna en timme långa film var oerhört charmerande faktiskt. För övrigt var just denna film länge ett mysterium i Tintin-kretsar, eftersom den var försvunnen och ingen visste var man kunde få tag på den, men till sist hittade någon den i något mögligt arkiv i Frankrike någon gång på 80-talet.
Eller något sånt.
Sjukt ball var den i alla fall, och det var nästan lite premiärvisning på den i Sverige. Jag kände mig i alla fall exklusiv.
Därefter visades c/o Segemyhr-avsnittet där Jan-Olof och Anton botaniserar i Tintins vackra värld. Segemyhr får man ju aldrig nog av.

Jag tänkte att om någon ville se lite Tintin, så länkar jag upp Tintin i Tibet på engelska från youtube här (som om någon skulle orka):

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4



Jag hade för övrigt en sjukt bra dag igår. Först krysset, sedan Tintins kalas (ni hör hur grymt det låter) och sedan Arsenal - BoltonO'Learys. Gunners vann med 1-0.

Därefter bar det av till Huddinge för lite gött häng och till sist, vid elva-tiden, drog jag mig hemåt och hamnade till sist framför Scream 2. Finns det bättre avslutningar på en dag? (jo, det gör det väl antagligen).


Ingen låt idag, ska dra på bio. Lovar att det blir två nästa gång!


// Rejv-Bert

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0