Ingo död

Som ni säkert vet har Ingemar "Ingo" Johansson avlidit, natten till idag. Jag är väl inte rätt man att uttala mig om det, men jag tänkte trots det uppmärksamma händelsen.

Ingen som är under 55 år kan förmodligen inte på riktigt minnas den 26 juni 1959. Det var då det sa pang i tredje ronen och Ingo slog ut Floyd Patterson i New York. Sedan var han Sveriges enda världsmästare i tungvikt.
Det är svårt för oss "yngre" att förstå vad som hände. Men vad som hände var att hela Sverige stannade upp. På riktigt. ALLA följde matchen, trots att det var mitt i natten.

Med anledning av det vill jag, som svensk sportsupporter,  lyfta på hatten för en av de allra, allra största idrottsmännen.
Vila i frid, Ingo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0