Såsiga Oasis bjöd på några godbitar

Hallå alla söndagsseglare. Här sitter jag med Snerik Lindeberg en torsdagseftermiddag och dricker svenskt köe. Mycket fint.

Igår var jag på Oasis i Globen. Göteborgskonserten blev rådissad av en enad kritikerkår så upplägget inför huvudstadsspektaklet var förstås inte det bästa. Setlisten i Globen var i princip identisk med den i Skandinaivum och jag förstår inte hur spelningen i GBG kunde få dålig kritik. Antingen var det några snäpp sämre, eller så har recensenterna aldrig varit på en riktigt dålig konsert.

Konserten i Stockholm var verkligen inte perfekt, till en början var den till och med riktigt såsig, men det tog sig och Oasis lyckades i alla fall bjuda på några godbitar. Liam Gallagher var dock en ren bedrövelse och kan - tyvärr - knappt sjunga längre. Noel räddade kalaset något med sina låtar, men stämningen på scenen var ganska dassig, och jag tror inte att någon i publiken ägnade någon av de andra tre bandmedlemmar ens den minsta tanke.
Songbird var bra. I am the walrus var kul. Rock'n'roll star var grötig. I'm outta time var sådär. Wonderwall helt okej. Champagne supernova fin, men för lång och skränig. 
De flesta låtarna var faktiskt gäspmaterial. Men inte Don't look back in anger, som Noel körde i någon sorts halvakustisk version tillsammans med statisterna i bandet.
Tveklöst bäst. 
Snudd på magiskt.

Typ såhär lät det:


Såhär ska det vara! (fast som i Globen och inte Vancouver)



Storebror Noel Gallagher lyckades hålla konserten på en dräglig nivå. Lillebrorsan Liam hade förmodligen någon typ av kråka i halsen.


Hur som helst tycker jag att konserten var sevärd. Långt ifrån bandets bästa dagar, men enligt källor klart bättre än den på Hovet för några år sedan. Jag saknade dock Live forever och Stand by me (och lite till), och det känns inte som om det hade varit en stor förlust att stryka någon av låtarna från typ Don't believe the truth till förmån för någon av de saknade. De flesta önskemålen i fråga om låtval infriades dock. 
Jag är snäll och ger konserten tre. Fast jag kanske är lite jävig.


Ikväll är det överraskningskalas för Lina. Jag ska köra några kul lekar. Funderar på Ryska P och ge Erik alla fula tjejer, som man gjorde på den gamla goda tiden.


Fred ut!

// Hansolof

Kommentarer
Postat av: Oscar Douglas Olofsson

ERNST!



Scandinavium var bra. Anglofil.se för mer info.

2009-02-01 @ 20:00:41
URL: http://anglofil.se
Postat av: Hasse

Hur har du snappat upp Ernst? Är det Winsnes?



Jaså, var det verkligen bra? Jag tycker som sagt att Globen var lite slappt, men Oasis är ju Oasis och sevärt är det ändå...

2009-02-02 @ 16:32:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0