Jag äger Småland

Min mamma är från Småland. Och all släkt på hennes sida. Jag tror att mamma i princip är den första på 450 år som inte är småländsk bonde i sin släkt. Mormor och morfar undantaget.
När jag var liten var vi väldigt ofta hos mina kusiner på landet utanför Eksjö, och att vara där var i princip det roligaste jag kunde tänka mig att göra på somrarna. Stället där mina kusiner bor heter Sjö och där äger vi en del mark och även en del fiskevatten tillfallit oss. Men vi är inte kapitalister, vi krigade till oss marken med våra bara händer 1988. 
Detta fiskevatten ligger i Norra vixen, ur vilken Eksjö stad får sitt dricksvatten. Jag brukar kissa i den sjön, eftersom jag är anarkist.

Alla mina kopplingar till Småland gjorde (och gör) att jag trodde att jag ägde (och äger) hela Småland, i princip. Småland var liksom mitt landskap och jag var i princip mer smålänning än smålänningarna själva. Av den anledningen blev det också naturligt att börja hålla på HV71 och Öster (som jag dock lämnat för ganska längesedan). Allt i Småland är liksom mitt och allt mitt är liksom Smålands.
Det är så det är i "ge och ta-förhållanden".

All denna Småland-hysteri har alltså satt sina spår.
När Erik "Snerik" kom insläntrades som ny i elev i min nuvarande klass under hösten 2006 sa jag hej. Sedan frågade jag var han kom ifrån. "Eksjö", svarade han.
Jag blev alldeles uppspelt och utropade:
"Jag har kissat i ditt dricksvatten"



Vi tar en bild på det:





Dagens låt:

Elvis Costello - Lipstick vogue


Ruffel eller båg? Ingetdera. Däremot är det pure class. Det är engelska, men jag vet inte vad det betyder.


// Heis


(Angående förra inlägget: jag gillar inte Björn Rosenströms musik. Tvärtom. Var tvungen att säga det.)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Klockrent trumintro på låten hans:D

2009-03-09 @ 20:56:38
Postat av: Hasse

Så sant som det är sagt.

2009-03-09 @ 21:46:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0