Jan Kask comebackar

Har ni hört Mystery med Lake heartbeat?
Det har jag, flera gånger på radio under den sista tiden.
Idag när jag surfade runt på dn.se satte jag i princip kaffet i halsen. Jag halkade nämligen in på en artikel där man kunde läsa om "Kasks comeback".

Jag vet inte riktigt om ni känner till Jan "Janne" Kask, men han var hur som haver sångare i 90-talsbandet Brainpool. När jag var 9 år upplevde jag Brainpool och deras kulmen i och med skivan Painkiller.
Min syster hade spelat av skivan på ett kassettband som vi brukade lyssna på i bilen och allt kändes så episkt.
Jag blev ultrafrälst.
Min första riktigt magiska popupplevelse.
Det här var något som jag kunde identifiera mig med, hur konstigt det än kan kännas om man är 9 år. Det här var liksom bortsom Ace of base och Whigfield, som var poppis på den tiden.
Brainpool hämtade inspiration direkt från britpopen och lät som både Oasis och Suede. Det var muntert, tunt och vemodigt på en gång. Av någon anledning gillade jag det. 
Och jag funderar på riktigt över om jag någonsin hade blivit så kär i band som Oasis, Suede och Blurom det inte vore för just Brainpool.

Jan Kask som var sångare i Brainpool ÄR Lake heartbeat. Mer än jag visste.
37-åriga Kask läser numera till läkare i Uppsala, men har bestämt sig för att göra en liten solosatsning.
Läs hela artikeln HÄR!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0